logo charlier mediation

Een MfN mediator is een ervaren mediator

Maar ervaren in wat? Over welke eigenschappen beschikt hij of zij, om u behulpzaam te zijn bij het oplossen van een conflict?

Er zijn meer beroepen die gericht zijn op het oplossen van conflicten. Advocaten bijvoorbeeld. En rechters. Sommige mensen denken dat een mediator niet veel verschilt van een advocaat of een rechter. Ze weten het niet precies. “Ja, een mediator is, geloof ik, niet partijdig”.

Doel

Advocaten, rechters en mediators streven inderdaad hetzelfde doel na: de oplossing van uw conflict. Maar daar houdt de vergelijking wel op. Wat onderscheidt nu de mediator?

Een mediator beschikt over eigenschappen en vaardigheden die voor hem vanzelfsprekend zijn. Psychologische, communicatieve, en juridische. Wat betekent dat concreet?

  • De mediator is van niemand. Hij vindt er niks van. Maar hij mag wel alle onderwerpen die voor u belangrijk zijn beetpakken
  • Een mediator weet het als geen ander: hij heeft twéé oren, en één mond. En dat is niet voor niets
  • Een mediator stelt open vragen. Hij laat OMA thuis: Oordelen, Meningen en Adviezen. Het behartigen van het belang van één partij laat hij aan de advocaat
  • Luisteren, horen en begrijpen. Het zijn 3 verschillende dingen. Een mediator luistert, hoort en ziet, voelt aan wat er speelt, en vraagt door. Hij kent de effecten van LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen
  • De mediator controleert of hij het besprokene goed heeft begrepen. Hij past altijd ANNA toe: Altijd Navragen, nooit Aannemen
  • De mediator kent de psychologische processen die met conflictbeleving samengaan. De emoties, het terugtrekken op de eigen stellingen, en daardoor die ander en diens wereld niet meer zien. Het toedichten van eigenschappen aan de ander, die meestal minder positief zijn. Hij kent de werking van NIVEA: Nooit Invullen Voor Een Ander
  • De mediator kent de taaie materie van de conflictpsychologie: wat vast zit, trekt hij los, zodat partijen weer ruimte krijgen, om te bewegen
  • De mediator weet dat te doen in een respectvolle, informele sfeer. Waar emoties en belangen de plek hebben die nodig is. Waar overleg weer mogelijk wordt gemaakt
  • De mediator behoedt partijen voor juridische valkuilen. Signaleert en adviseert — waar nodig — om rechtsbijstand in te roepen
  • De resultaten van een mediation zijn robuust en duurzaam. Daardoor kunnen partijen met een gezamenlijk gekozen, en gezamenlijk gedragen oplossing het conflict afsluiten
  • Kernwoorden van het proces zijn: vertrouwen, respect, integriteit, intentie, competentie, vaardigheid, transparantie, eerlijkheid. Dat zijn op zich statische zelfstandige naamwoorden. De mediator weet in het mediation proces van deze woorden werkwoorden te maken.

Mediation is respectvol oplossen!